Przenieś na górę strony

SwiftNasze technologie

swift

SWIFT

Ugryzione jabłuszko stało się symbolem luksusu. Według badań firmy IDC system operacyjny iOS znajduje się na 23% smartfonów. To prawie jedna czwarta rynku! Aplikacje na iOS nie należą do tanich, a wielu użytkowników telefonów sygnowanych jabłkiem z chęcią korzysta z dodatkowych rozszerzeń do systemu. Natomiast laptopy z systemem Mac OS wciąż cieszą się ogromną popularnością wśród artystów, w branży kreatywnej, są cenione przez biznesmenów i programistów. Jeśli chcesz zarabiać duże pieniądze, samodzielnie wybierać projekty, w których bierzesz udział, stworzyć aplikację swoich marzeń lub znaleźć dobrze płatną pracę w korporacji – zacznij programować aplikacje na iOS i Mac OS! Niezbędna do tego będzie znajomość języka SWIFT.

Język Swift został stworzony przez deweloperów Apple w 2014 roku. Powstał jako kontynuacja Objective-C, na fali rosnącej popularności Maców i urządzeń mobilnych, takich jak iPhone, iPad, iPod. Jako natywny język z wysokopoziomowymi strukturami szybko został doceniony za innowacyjne podejście do programowania, prędkość kodowania, a także obszerną i jakościową dokumentację. Język Swift może być używany do tworzenia aplikacji desktopowych, mobilnych i serwerowych, ponieważ dosłownie każde urządzenie od Apple – nawet zegarek! – umożliwia wgranie oprogramowania napisanego w tym języku programistycznym. 

Cechy charakterystyczne języka programowania SWIFT

Projektując Swifta, deweloperzy wzorowali się na prostocie języków Python i Ruby, wykorzystując fakt, że wielu programistów korzysta z tych języków i niejako ułatwiając im przesiadkę na nową technologię. Z tego powodu w SWIFT nie znajdziesz deklaracji typów przy inicjalizacji zmiennych, udręki programistów pracujących ze starszymi językami programowania. Ponadto jedna metoda w SWIFT może zwracać wiele typów jednocześnie, co wpływa na przejrzystość kodu. Programista może skupić się logice kodu i tym jak działają jego poszczególne fragmenty, nie będąc rozpraszanym przez niskopoziomowe zawiłości. W końcu SWIFT, tak jak wiele współczesnych języków programowania, potrafi zarządzać pamięcią, ściągając z barków developera kolejny przykry obowiązek.

Czy SWIFT to popularny język programowania?

Programowanie w SWIFT stało się naprawdę świetnym sposobem na duże pieniądze. Według statystyk TIOBE z ostatnich lat język Swift utrzymuje się ciągle w pierwszej dwudziestce najpopularniejszych języków programowania na świecie, zmieniając tylko pozycję raz o kilka miejsc w górę, raz w dół. Podobnie wygląda sytuacja SWIFT w rankingach przeprowadzonych przez Spectrum. Na najbardziej znanym forum dla programistów – StackOverFlow – ponad trzysta tysięcy pytań dotyczy właśnie języka SWIFT. Dla porównania pytań dotyczących Ruby jest ponad dwieście tysięcy, ale już pytań o Javę prawie ponad milion osiemset tysięcy! 

Warto też docenić potężną społeczność, która zgromadziła się wokół języka Swift. Według portalu Meetup.com jest to dziewiąta co do wielkości społeczność (dane z 2019 roku) z prawie dwustoma tysiącami członków na świecie. 

Jak zacząć naukę programowania w Swift?

Nauka programowania w Swift nie należy do trudnych. Każdy deweloper Apple powinien założyć konto deweloperskie, dzięki któremu dostanie dostęp do ogromnej bazy tutoriali i darmowych lekcji. Na forum dla deweloperów aktywnie pojawiają się użytkownicy, zawsze gotowi pomóc osobom początkującym. 

Do SWIFT został dołączony zestaw narzędzi (dostępny z konta deweloperskiego). Najważniejsze to Xcode – darmowe oprogramowanie służące do pisania w SWIFT, dostarczające symulator urządzeń od Apple, pozwalające programować nawet tym, którzy nie mają własnego sprzętu w domu. To w dużej mierze Xcode sprawił, że językiem SWIFT zainteresowali się programiści nastawieni na zarobki i rozwój. 

Xcode to IDE, czyli zintegrowane środowisko programistyczne, dostarczające wszystkich narzędzi niezbędnych w pracy dewelopera Apple. Xcode posiada moduły służące do projektowania, kodowania i debugowania aplikacji, a w jego skład wchodzi także kompilator języka.

Gdzie publikować aplikacje napisane w Swift, by zarobić?

Najważniejszym miejscem, w którym swoje aplikacje publikują wszyscy developerzy Apple jest AppStore – oficjalny sklep od Apple. W AppStore znajdują się aplikacje na wszystkie urządzenia i technologie. Ale nie daj się zwieść pozorom – w porównaniu ze sklepem od Androida z aplikacjami, na AppStore jest bardzo dokładna weryfikacja appek, które trafią do systemu. 

Każda aplikacja jest sprawdzana nie tylko pod kątem działania, ale moderatorzy weryfikują też, czy dostarcza użytkownikom wartościowych funkcjonalności. W regulaminie z wytycznymi dotyczącymi publikacji w AppStore pojawia się także informacja o zakazie powielania narzędzi systemowych, zakaz publikowania aplikacji, które są nieestetyczne, a także bardzo dokładna weryfikacja pod kątem użycia wskazanego API (kwestie bezpieczeństwa) i ochrony młodych użytkowników. Co równie ważne i powinno być oczywiste (a niestety w wielu miejscach nie jest) regulamin zabrania również publikacji aplikacji kradnących dane i manipulujących użytkownikami. 

Ile zarabia programista Apple w AppStore?

W czerwcu 2017 roku Apple ogłosił, że do tej pory wypłacił developerom… 70 miliardów dolarów za sprzedaż aplikacji w oficjalnym sklepie Apple – AppStore. Biorąc pod uwagę, że język programowania Swift powstał w 2014 roku, to naprawdę imponująca liczba. Szacuje się, że w AppStore pojawia się dziennie około tysiąca nowych aplikacji, a według oficjalnych statystyk w sklepie jest około dwóch milionów appek. 

Swift to świetny język programowania dla każdego!

Swift to prosty język, wymagający pokory i chęci samorozwoju, ale posiadający dość uproszczeń, by programista mógł skupić się na projektowaniu aplikacji i jej logiki, a nie na zagadnieniach niskopoziomowych. O łatwości Swifta niech chociażby świadczy fakt, że powstała gra Swift Playgrounds ucząca dzieci tego języka. A o wartości nauki programowania mówią zacytowane wcześniej statystyki dotyczące pieniędzy i popularności technologii.