Znaczenie skrótu UI bywa często mylone ze znaczenie drugiego pokrewnego, jakim jest UX. Mimo że te dwa określenia opisują procesy bardzo sobie bliskie zarówno w powszechnym rozumieniu, jak i – w istocie – w procesie pracy nad oprogramowaniem, dobrze jest pamiętać, że nie są one tożsame. Aby uniknąć nieporozumień, warto przypominać, na czym polega różnica.
Projektowanie UI to grupa działań, mieszcząca się w procesie UX designu, związana bezpośrednio z interfejsem. Czyli obejmująca system wizualnych rozwiązań, przy pomocy którego oprogramowanie komunikuje się z użytkownikiem i umożliwia mu podjęcie akcji. Jest to więc warstwa oprogramowania, która pozostaje najbliżej użytkownika i która ma za zadanie zaangażować go w interakcję z aplikacją. To właśnie bezpośrednio dzięki niej Twój produkt będzie osiągał cele biznesowe. Co za tym idzie, to właśnie ostateczny projekt UI odpowiada za to, czy Twoje oprogramowanie spełni swoje zadanie, czy też nie. Na rynku codziennie pojawiają się tysiące nowych aplikacji i rozwiązań, jednak w większości z nich pojawiają się problemy z nakłonieniem użytkownika do działania. Niestety z tego powodu część projektów to wydane budżety, które nigdy nie zagwarantują zwrotu z inwestycji. Takie sytuacje mają miejsce dlatego, że przedsiębiorcy nie doceniają wagi projektowania UI (a czasem i UX jako całości) i tworzą świetne produkty, które rozmijają się z oczekiwaniami grupy docelowej. My jesteśmy tutaj, by uchronić Cię przed tym błędem i zapewnić Ci kompleksową obsługę w zakresie UI i UX designu.
Projektowanie UI obejmuje to, co widzi użytkownik. Jest to prezentacja zakodowanych możliwości, które daje program, czyli design strony, obejmujący jej ogólny wygląd oraz wszystkie funkcjonalności. UI designerzy dbają o to, by funkcjonalności oprogramowania zostały odpowiednio zaprezentowane i by całość produktu sprawiała dla użytkowników wrażenie przyjaznej, dostępnej, łatwej w użyciu i zachęcającej do podjęcia akcji. Opracowując warstwę designu robimy więc wszystko, by zrozumieć finalnego odbiorcę – jego potrzeby, aspiracje, zainteresowania i upodobania. Gdy jednak do głosu dochodzą specjaliści UI, wykorzystując wiedzę pozyskaną przez specjalistów z obszaru UX, skupiamy się na działaniu produktu, na jego aspekcie wizualnym. Mówiąc krótko, analizujemy, jak zakończony produkt ma działać, w jaki sposób ma docierać do odbiorcy i zachęcać go do podjęcia określonych i pożądanych przez Twoją firmę czynności.
Nasi specjaliści dostarczą Ci komplet layoutów, powstałych na bazie testów, badań i analiz. Na etapie projektowania UX/UI całą swoją uwagę skupią na docelowym odbiorcy Twojego produktu. Naczelnym i podstawowym zadaniem interfejsu jest, jak sama nazwa wskazuje, wejście w kontakt z użytkownikiem. Aby to osiągnąć należy najpierw przyciągnąć do aplikacji odbiorcę, wyjść naprzeciw jego potrzebom, zainteresować go, pokazać produkt w sposób maksymalnie przyjazny i atrakcyjny. Docelowego użytkownika poznajemy na drodze analizy UX. Jest to klucz do stworzenia dokładnie takiego produktu, jakiego potrzebuje odbiorca i dokładnie takiego, jakiego w efekcie potrzebujecie Ty i Twoje przedsiębiorstwo. Jednak to właśnie interfejs jest tym, na co przede wszystkim odbiorca ten zwraca uwagę.
Zadaniem ekspertów UI jest więc budowa takiego interfejsu, który będzie przyciągał wzrok, trafiał w gusta konkretnej, wyselekcjonowanej na drodze projektowania UX grupy użytkowników, ale też umożliwiał im podjęcie konkretnych, korzystnych dla Twojej firmy działań w prosty, intuicyjny, szybki i bezproblemowy sposób. Należy zdać sobie sprawę, że z każdym niepotrzebnym kliknięciem oraz wyskakującym błędem, zmniejsza się potrzeba użytkownika, by obcować z Twoim produktem. Za każdym razem, gdy nie może on znaleźć przycisku, zorientować się w nawigacji strony, gdy ma problem z odczytaniem tekstu, powrotem do poprzedniej lokalizacji lub przesłaniem formularza, Twoja szansa na pozyskanie od niego pożądanej akcji drastycznie spada. Trzeba więc zrobić wszystko, by użytkownik w kontakcie z Twoim interfejsem czuł się dobrze i komfortowo oraz, by był on dla niego maksymalnie prosty w odbiorze i obsłudze.