Przenieś na górę strony
Warsztat architektury informacji
02.06.2023

Architektura Informacji

Przeczytasz w 4 min.
Lubi to 1 osoba
Jeszcze nikt nie skomentował

Architektura Informacji to sposób, na więcej usatysfakcjonowanych użytkowników! Jak działa i na czym polega?

Prawdopodobnie każdemu użytkownikowi Internetu zdarzyło się kiedyś zagubić na stronie internetowej lub w aplikacji webowej. Nieintuicyjne lokalizacje przycisków, błędnie nazwane etykiety czy brak wyszukiwarki sprawiają, że błądzimy, coraz bardziej denerwując się na dany portal. Niejednokrotnie uciekamy do konkurencji, która oferuje bardziej przejrzysty system nawigacji i prostszą komunikację. Przed problemem z poruszaniem się po stronie i jej rozumieniem powinna chronić nas Architektura Informacji, dziedzina z projektowania UX.

Projektowanie UX to projektowanie doświadczeń użytkownika, czyli takie rozplanowanie elementów na stronie internetowej lub w aplikacji, by były jak najbardziej zrozumiałe i dostępne dla reprezentantów naszej grupy docelowej. Dzięki projektantowi UX graficy i programiści wiedzą, jak powinien być zbudowany szkielet aplikacji lub strony, by nie odstraszać klientów. A u podstaw dobrego projektu UX leży właśnie Architektura Informacji.

Co to jest Architektura Informacji?

Architektura Informacji, nazywana też zarządzaniem treścią, strategią treści lub projektowaniem informacji, to dziedzina wiedzy, która bada sposoby porządkowania i prezentowania informacji w aplikacji lub na stronie internetowej tak, by ich zrozumienie było jak najprostsze dla użytkowników. Jest to nauka o strukturze zawartości (na przykład treści na stronie, lokalizacji przycisków, menu) i znaczeniu poszczególnego ułożenia dla użyteczności aplikacji.

Do czego służy Architektura Informacji?

Ściśle związana z projektowaniem UX, Architektura Informacji gwarantuje, że użytkownicy znajdą ścieżkę do celu. Na przykład że będą wiedzieć w jakiej kolejności klikać jakie przyciski, by dokończyć proces zakupu nowych, wymarzonych butów i nie uciec do konkurencji. Bez frustracji, zagubienia i tracenia czasu na przeglądanie kolejnych zakładek, podstron i elementów. UX designer projektując nawigację i układ strony na bazie architektury informacji wie, jakie rozwiązania lubi dany typ klienta, co jest dla niego użytecznego, a czego lepiej unikać. Dzięki architekturze informacji użytkownicy od razu widzą związki między poszczególnymi elementami, rozumieją jak strona działa. Projekt jest po prostu czytelny i użyteczny.

Dzięki Architekturze Informacji graficy wiedzą jak powinien wyglądać projekt strony lub aplikacji – jest ona bowiem swego rodzaju szkieletem dla projektu graficznego.

Rozumienie znaczenia Architektury Informacji z łatwością można przełożyć na sytuacje z życia codziennego. Wystarczy przypomnieć sobie sklepy, w których szukamy produktów tak długo, aż sfrustrowani rezygnujemy z zakupów. Ile też razy błądziliśmy w źle zaprojektowanych urzędach, na końcu tak zmęczeni poszukiwaniami właściwego okienka, że gotowi jesteśmy wyżyć się na pierwszej napotkanej osobie lub po prostu wyjść i nie załatwić naszej sprawy.

AI nabiera jeszcze większego wymiaru i sensu, gdy mówimy o projektowaniu stron i aplikacji, które mają być użyteczne dla osób ze szczególnymi potrzebami. Zupełnie inaczej będzie wyglądała strona www przygotowana dla osoby niedowidzącej i dobry Architekt Informacji musi poznać też zwyczaje użytkowników. Ważny jest też kod kulturowy, który może definiować pewne zachowania lub rozumienie pojęć.

Cechy dobrej Architektury Informacji

Najważniejsza cecha dobrze przygotowanej Architektury Informacji to użyteczność, którą gwarantuje efektowi końcowemu, czyli stronie lub aplikacji. Bardzo ważne, by już na etapie tworzenia IA wiedzieć kim jest nasz użytkownik docelowy. Pomogą w tym na przykład persony UX, określające cechy, cele, obawy i zwyczaje typowego użytkownika. Inaczej będzie wyglądać IA zaprojektowana z myślą o osobach z ograniczoną sprawnością (na przykład dla osób niepełnosprawnych ruchowo), a inaczej zaprojektujemy IA dla osób starszych. Cechy specyficzne IA mogą zależeć od wieku użytkowników, od tego, na jakim sprzęcie aplikacja będzie używana, a nawet od estetyki charakterystycznej dla grupy docelowej.

Architektura Informacji jest ciągle rozwijającą się dziedziną wiedzy, czerpiącą z wielu różnych nauk, w tym z psychologii i socjologii.

Korzyści płynące z dobrze zaprojektowanej Architektury Informacji

Korzyści płynące z wykorzystywania Architektury Informacji w procesie wytwarzania oprogramowania są liczne. Dzięki zrozumieniu mechanizmów, z jakich korzystają użytkownicy strony, sklepu lub aplikacji, możemy na przykład zwiększyć konwersję sprzedaży lub wydłużyć czas pobytu na stronie. Prawidłowo zaprojektowana IA zwiększy współczynnik retencji albo sprawi, że mniej osób ucieknie z naszej strony w zagubieniu (zmniejszy współczynnik odrzuceń). Wszystko to razem wpływa na lepszą rozpoznawalność marki, wyższą sprzedaż, zyski firmy i inne ważne dla naszego biznesu cechy. Ważnym czynnikiem projektowania Architektury Informacji jest nie tylko dogłębna znajomość użytkowników, ale też naszego biznesu, dookreślenie celów i potrzeb.

Korzystając z usług software house’u powinniśmy zwracać uwagę na to, czy w procesie projektowania i UX designu uwzględniają przygotowanie dedykowanej Architektury Informacji. W Investcore zajmujemy się tym od podstaw, wiedząc, że użyteczna aplikacja lub strona www to taka, która spełnia zadane jej role.

Architektura Informacji to sposób na rozwój biznesu

Architektura Informacji zawsze wpływa na użytkownika końcowego. Pomaga mu zrozumieć produkt, z którego korzysta i czerpać z niego przyjemność. To właśnie od emocji, których dostarczy strona lub aplikacja, zależy jej biznesowy sukces. Architekci Informacji rozumieją znaczenie tych emocji, a także wiedzą, jak ważne jest pierwsze wrażenie. Tak jak w sytuacji biznesowej, tak i w Internecie ważny jest wygląd przestrzeni, w której spędzimy czas. Choćby ta „przestrzeń” to była strona www, na której planujemy dokonać zakupów. Dobry projekt AI wpłynie nie tylko na przyjemność korzystania ze strony, ale też na zaufanie wobec firmy. A o zaufanie w XXI wieku zawsze najtrudniej, gdy w Internecie każdy walczy o uwagę na wszystkie możliwe sposoby.

Brak komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Grzegorz Surmacz

UX Lead

UX Lead i designer z mocną podstawą analityczną, koordynuje dział UX/UI, projektuje aplikacje mobilne, webowe i duże systemy informatyczne

Newsletter